Piața produselor de tutun va fi bulversată de normele legislative privind trasabilitatea acestor produse, o nouă provocare pentru producători, comercianți și autorități, pentru care ar trebui să se găsească o soluție rapid, în condițiile în care aceste prevederi trebuie să intre în vigoare în mai 2019. Avertismentul a fost lansat de Armand Tănase, Manager Corporate Affairs, JTI, în cadrul Conferinței Naționale „Comerț sustenabil în România”. Evenimentul a fost organizat pe 23 mai, la Hotel Pullman, Sala New York, în cadrului unui program dezvoltat de Oameni și Companii, în parteneriat cu Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR) și RoRetail.

Trasabilitatea, prevăzută de Legea 201/2016, presupune urmărirea mișcărilor produselor din tutun de la linia de producție până la primul comerciant cu amănuntul, generare de coduri, identificator unic, aplicare pe pachete, scanare pe tot lanțul de distribuție și stocare la nivel central.

”Citiți legislația, informați-vă și luați atitudine, astfel încât autoritățile române să înțeleagă că orice sistem trebuie construit pe tehnologii ce presupun standarde deschise și interoperabilitate, implementare la costuri minime, atât de către toți operatorii de pe lanțul de distribuție, cât și de autorități. Comercianții români trebuie să se facă auziți pentru a solicita un sistem de trasabilitate care să nu impună costuri sau poveri administrative pentru afacerea lor, iar autoritățile române la Bruxelles trebuie să atragă atenția că sistemul nu corespunde realităților românești”, a explicat reprezentantul JTI.

 

Ce presupun noile norme

Potrivit normelor Legii 201/2016, pachetele de țigări introduse pe piaţă sunt marcate cu un identificator unic, care permite stabilirea următoarelor elemente: data şi locul de fabricare, fabrica, utilajul folosit la fabricarea produselor din tutun, schimbul de lucru sau ora fabricării, descrierea produsului, piaţa de destinaţie pentru vânzare cu amănuntul, ruta de transport preconizată, dacă este cazul, importatorul în Uniunea Europeană, ruta efectivă de transport de la fabricare până la primul punct de vânzare cu amănuntul, inclusiv toate depozitele utilizate, precum şi data transportului, destinaţia, punctul de plecare şi destinatarul, identitatea tuturor cumpărătorilor, de la fabricare până la primul punct de vânzare cu amănuntul şi factura, numărul de ordine şi evidenţele plăţilor pentru toţi cumpărătorii de la fabricare, până la primul punct de vânzare cu amănuntul.

Legea 201/2016 mai prevede că toţi operatorii economici implicaţi în comerţul cu produse din tutun, de la producător până la ultimul operator economic, înainte de primul punct de vânzare cu amănuntul, au obligaţia de a înregistra intrarea tuturor pachetelor unitare aflate în posesia lor, precum şi toate mişcările intermediare şi ieşirea finală a pachetelor unitare din posesia lor. Această obligaţie poate fi îndeplinită prin marcarea şi înregistrarea ambalajelor sub formă agregată, precum cartuşe, baxuri sau paleţi, cu condiţia ca urmărirea şi asigurarea trasabilităţii tuturor pachetelor unitare să fie în continuare posibile. Toate persoanele fizice şi juridice implicate în lanţul de aprovizionare a produselor din tutun au obligaţia de a ţine o evidenţă completă şi exactă a tuturor tranzacţiilor relevante.

Potrivit lui Armand Tănase, capacitatea întregului lanț comercial de a introduce, în timp real, toate intrările și ieșirile de produse din tutun va crește costul afacerii. În plus, lipsa zonelor de acoperire cu internet în țară duce la imposibilitatea comerciantului de a primi produse din tutun, dacă nu pot fi operate intrările în sistem, urmarea: lipsa produselor la raft. Capacitatea autorităților de a implementa și monitoriza acest sistem de trasabilitate va genera căderi și nefuncționare, după modelul cardurilor de sănătate, caselor de marcat. De asemenea, trasabilitatea crește costurile administrative pentru autorități, nu rezolvă problema produselor de contrabandă, care vin din afara UE, sau a produselor contrafăcute, având în vedere că nu este clar cum va fi impus sistemul pentru produsele fabricate în afara Uniunii Europene și importate legal în UE. Iar dacă se întârzie implementarea sistemului, nu este clar ce se întâmplă cu produsele aflate deja în circuitul comercial la data de 20 mai 2019.

text preluat de pe globalmanager.ro